De første vindusviskerne ble betjent manuelt ved å flytte en spak inne i bilen frem og tilbake. I dag tar vi stort sett våre elektriske vindusviskere for gitt, selv om de spiller en svært viktig rolle i sikkerheten. Hvilken mekanisme er bak dette vindusspylersystemet?
Vindusviskere finnes på bilfrontruter, frontlykter på enkelte bilmodeller, tog, fly og til og med romfergen. Det er en enhet som renser vann, snø eller gjørme fra frontruten på kjøretøyet og dermed gir føreren nødvendig sikt over veien og omgivelsene.

Vindusviskere er generelt montert på frontruten, men i økende grad også bak, for det meste i modeller som har en «femte dør», det vil si et bagasjerom som kommuniserer med interiøret i kjøretøyet. På den annen side, på sedaner, er bakviskeren stort sett fraværende, og i så fall er vi avhengige av atmosfæriske forhold (snø, regn, vind) eller vindusvarmere for å rense glasset.
Nesten alle moderne viskermekanismer bruker en elektrisk motor for driften. I noen tilfeller brukes også pneumatiske drev for viskerarmer. De nyeste systemene inkluderer regnsensorer som registrerer regndråper på frontruten og automatisk aktiverer vindusviskerne, i en modus som tilsvarer forholdene, det vil si intensiteten av nedbør.

Ønsker du å kjøpe originale reservedeler, inkludert vindusviskere og tilhørende deler, kan du besøke Bd Bildelers reservedelsbutikk. Hos oss kan du finne de beste kvalitetsdelene til alle typer kjøretøy til meget gunstige priser.

Hvem oppfant vindusviskeren?

Flere navn er nevnt i litteraturen som direkte eller indirekte krediterte sjåførene for oppfinnelsen av vindusviskere, men den største æren går til den amerikanske oppfinneren Mary Anderson. Hun oppfant den første operative vindusviskeren helt tilbake i 1903. I patentet sitt omtalte hun viskeren som en "vinduspussanordning" og satte dermed en stopper for epoken der sjåfører manuelt renset frontrutene mens de gikk ut av bilene.

Mary Anderson oppfant den første operative vindusviskeren helt tilbake i 1903.

Viskerkomponenter

Viskermekanismen består av flere hovedkomponenter:
Viskermotor: oftest er det en elektrisk motor som driver leddene til viskermekanismen, noe som resulterer i bevegelse av viskerbladene på frontruten. En vanlig viskermotor bruker en girmagnet - med en permanent ferrittmagnet eller en viklet rotor som bruker en spole for å produsere en elektromagnet. Nylig er motorer med ferrittmagneter brukt oftere fordi de har mindre dimensjoner og er egnet for installasjon på alle typer biler.
Viskerarmsystem: dette er en forbindelsesdel av systemet som utfører to hovedfunksjoner: det holder viskerarmen og bladet i riktig posisjon og opprettholder dermed riktig kontakt mellom bladet og frontruten. For det andre konverterer den rotasjonsbevegelsen til motoren til en tilsvarende frem-og-tilbake-bevegelse av viskerarmen, ved hjelp av et spesielt snekkegir (viskerarmen fungerer i en halvsirkel rundt akselen).
Viskerbladbrakett: Dette er forbindelsen mellom viskerarmen og viskerbladet og kalles noen ganger viskerarmen.
Viskerblader: Bladene består av en ramme og en gummidel som kommer i kontakt med glasset. De har også en metallklemme festet for å opprettholde jevnt trykk på vispbladet.
Deler av vindusspylersystemet inkluderer også hjelpesystemer som hjelper vindusviskerne i drift: de er vindusspylervæskepumpen, vindusspyleren og, selvfølgelig, passende spylervæske. For modeller med vindusviskere finnes det også en tilsvarende hovedlysspylervæskepumpe.

Viskerkomponenter: Viskermotor, Viskerarmsystem, Viskerbladbrakett, Viskerblader

Viskermekanismen består av flere komponenter

Hvordan vindusviskere fungerer?

Når viskerbryteren er i av-posisjon, vil ikke viskeren fungere. Når viskerbryteren er i lavhastighetsmodus, vil viskeren fungere ved lav hastighet. Følgelig, når viskerbryteren er i høyhastighetsmodus, vil viskeren fungere med maksimal hastighet. I de fleste biler er det også en modus for automatisk periodisk aktivering av vindusviskerne med jevne tidsintervaller, og den brukes når intensiteten på nedbøren er lav eller når veien er våt.

Det krever mye kraft å flytte viskerbladene raskt frem og tilbake over frontruten. For å skape en slik kraft ved utgangen av den elektriske motoren, er det et spesielt snekkegir som øker dreiemomentet til motoren med omtrent femti ganger, samtidig som den bremser utgangshastigheten til den elektriske motoren med femti ganger. Den resulterende kraften brukes til å drive en koblingsmekanisme som beveger viskerne frem og tilbake..

Inne i motor-/girenheten er det en elektronisk krets som registrerer når vindusviskerne er i nedre posisjon. Kretsen opprettholder strømmen til vindusviskerne til de er parkert i bunnen av frontruten og kutter deretter strømmen til motoren. Denne kretsen parkerer også viskerne mellom vindusviskerne når de er på periodisk justering.

Viskerblader

Når bladene er nye, er gummien de er laget av fast, men fleksibel og etterlater ingen merker på frontruten. Når gummien på vispene "blir gammel", dvs. endrer sine opprinnelige egenskaper under påvirkning av arbeidsstress og atmosfæriske forhold (temperaturendringer, dvs. eksponering for sol og frost, dvs. fuktighet og partikler), dannes hakk og sprekker på den, smuss samler seg på kantene og dekket sitter ikke lenger godt på vinduet, og etterlater spor etter sletting. Noen ganger kan gummien på bladene kort "friskes opp" ved å tørke av kantene med en klut dynket i vindusvask..

Viskerbladgummi oppfriskning

Noen viskerprodusenter lager et spesielt vinterviskerblad med en gummistøvel som dekker armenheten for å forhindre at snø og is bygger seg opp.

Visker design

De fleste biler har en lignende grunnleggende viskerdesign: to blader beveger seg sammen for å rense frontruten. Den ene skovlen starter fra et punkt nær førersiden av bilen, mens den andre starter nær midten av frontruten. Dette er det såkalte tandemsystemet som sørger for rengjøring av et stort område av frontruten i førerens synsfelt.

Det finnes selvfølgelig andre løsninger. Mercedes bruker ofte en enkelt viskerarm som trekkes ut og tilbake når den går over vinduet – et enarmssystem. Denne utformingen gir også god dekning, men er mer komplisert enn standard doble viskersystemer. Noen biler bruker viskerblader som er montert på motsatte sider av frontruten og beveger seg i motsatte retninger, og noen kjøretøy har kun én visker montert i midten. Disse systemene gir ikke så mye dekning som et standard tokostsystem.

Visker design

Vindusviskere som "kjenner" regnet

Tidligere prøvde bilprodusenter på en eller annen måte å eliminere vindusviskere eller i det minste automatisk kontrollere driften. Noen av løsningene inkluderte å oppdage vibrasjoner forårsaket av individuelle regndråper som traff frontruten, deretter påføre spesielle hydrofobe belegg som forhindret dråpene i å dannes, eller til og med ultralydvibrering av frontruten for å bryte opp dråpene slik at de ikke trenger å tørkes i det hele tatt. . Som forventet forårsaket disse kompliserte systemene flere problemer enn de løste og ble snart forlatt.

Moderne regnfølende viskersystemer bruker en sensor som er plassert bak frontruten. Den sender ut en stråle med infrarødt lys som, når vanndråpene er på frontruten, reflekteres tilbake i forskjellige vinkler – hvis vanndråpene er på glasset, reflekterer de lyset i forskjellige retninger.

Jo våtere glasset er, jo mindre lys reflekteres tilbake til sensoren. Dette forteller systemet å aktivere vindusviskerne samt justere hastigheten og frekvensen til vindusviskerne basert på intensiteten på nedbøren kombinert med kjøretøyets hastighet. Det er en stor bekvemmelighet og potensielt en reell sikkerhetsfordel når du kjører i kraftig regn på en mørk vei.

Frontlys vindusviskere

Bakruteviskere på SUV-er og kombibiler styres manuelt, da det ikke er samme behov for å holde bakruten ren under kjøring. Mange moderne biler vil automatisk aktivere de bakre vindusviskerne når frontviskerne er på og girkassen settes i revers.

Vedlikeholdstips for vindusvisker

Vindusviskersystemer er designet for å tørke av glasset så mange som 1,5 millioner ganger i løpet av livet! Dette betyr imidlertid ikke at vi ikke kan forlenge livet deres ytterligere, hvis vi følger disse enkle tipsene:
Rengjør alltid viskerbladene før du setter deg inn i bilen.
Hvis kjøretøyet skal parkeres utendørs i lengre tid, løft viskerarmen for å unngå kontakt mellom viskerbladet og frontruten. Denne praksisen bidrar til å redusere herdingen av gummivingen på grunn av kontakt med den varme frontruten.
Skift ut skadede eller herdede viskerblader umiddelbart.

For alle spørsmål og kjøp av originaldeler til de beste prisene, kontakt oss gjerne og besøk Bd Bildeler reservedelsbutikk. Kjøretøyet ditt vil takke deg.

Vedlikeholdstips for vindusvisker